Trends in recruitment

Recruitment anno 2024. Volgens cijfers van het Plan bureau voor de leefomgeving (PBL) voorspelt in 2024 dat het aantal banen zal groeien met 0.5% wat neerkomt op 61.000 nieuwe banen, het aantal gewerkte uren zal stijgen met 0.4% en het aantal ontstane vacatures zal met 3% dalen tot 1.3 miljoen. De arbeidsmarkt is nog steeds krap en blijft krap in 2024. Maar de banengroei zal lager zijn dan in de afgelopen jaren. De belangrijkste factoren die deze ontwikkelingen veroorzaken zijn de lagere economische groei en de stijgende inflatie.

.

Dit betekent voor recruitment dat “the war on talent” nog steeds in volle gang is. In deze blog nemen we je mee op een reis langs vier krachtige ontwikkelingen die de recruitment wereld vormgeven. Van het werven op soft skills als drijvende kracht achter de perfecte match tot de revolutie van kunstmatige intelligentie. Laat je inspireren door de mogelijkheden die de toekomst biedt en ontdek hoe je organisatie kan gedijen te midden van deze ontwikkelingen. In deze blog bespreken we wat volgens ons de top 4 trends zijn in recruitment in 2024!  

1. Soft skills

In de wereld van recruitment zijn er steeds meer bedrijven die werven op basis van soft skills. Bij skilled based werven (werven op basis van vaardigheden) neem je personeel aan op basis van hun specifieke vaardigheden en competenties in plaats van alleen te kijken naar traditionele aspecten zoals opleiding of werkervaring. Deze aanpak wordt steeds populairder.

Uiteindelijk gaat het erom wat iemand kan en in de toekomst nog kan leren en dus voor jouw organisatie kan betekenen, dit heeft niet altijd een link naar werkervaring of opleiding. Maar hé, het wordt nog beter. Als je deze aanpak omarmt, pimp je meteen je Employer Brand.

Je maakt het zo aantrekkelijk dat professionals, maar wat graag voor jouw organisatie willen knallen. En nu denk je vast: “Tell me more!” No worries, we’ve got you coverd. Daarover vertellen we je later in deze blog meer. Oh, en trouwens, met al die fancy tools en AI-trucjes wordt skilled based hiring opzetten een piece of cake. Dus stay tuned!

Een van de corporate recruiters van YOUSEEQ, Verena Kurtyka, werkt op basis van skilled based werven bij haar opdrachtgever. Verena is sinds afgelopen zomer werkzaam bij de belastingdienst als Adviseur Werving & Selectie.

“Werven op basis van soft skills doe ik dagelijks en ik merk ook dat dit heel goed werkt. Bij mijn opdrachtgever doen we dit ook niet zomaar zonder onderbouwing, maar wel echt goed doordacht. Op het moment dat we een kandidaat spreken dan wordt door de hiring manager bepaald aan welke competenties deze persoon moet voldoen om succesvol te kunnen zijn in de rol. We (ik als Adviseur Werving & Selectie, een senior medewerker van de afdeling en de hiring manager) gaan in gesprek met de kandidaten en bevragen de kandidaat op de vooraf opgestelde competenties volgens de STAR- methodiek. Op basis hiervan geven we de kandidaat een cijfer in hoeverre de kandidaat volgens ons voldoet aan de competentie. Na het sollicitatiegesprek gaan we met elkaar in discussie hierover en bepalen we samen in hoeverre we denken dat de persoon over de gevraagde competentie beschikt. Dit is doorslaggevend of wij iemand wel of niet aannemen. Ik vind dit prettig werken, omdat we samen een besluit nemen en dit besluit niet op vooroordelen gebaseerd is. Daarnaast kan iemand die niet persé alle relevante ervaring en opleidingsachtergrond heeft, toch geschikt zijn en een kans krijgen bij de Belastingdienst. Een win-win als je het mij vraagt.”

2. Automatisering van recruitment processen & AI

AI development toch wel de trend van 2023/2024 als je het ons vraagt! November 2022, dit was het moment dat het eerste prototype van OpenAI ChatGPT live was gegaan. Op dat moment nog redelijk onder de radar, maar vandaag de dag heeft bijna iedereen er wel eens van gehoord. Er zijn verschillende opties op het gebied van AI-taalmodellen zo bestaan er al Taalmodellen van Bing, Google en nog meer grote organisaties, toch wordt het nog relatief weinig gebruikt. En dat is zonde, zeker gezien de productiviteit die zo’n taalmodel zoals ChatGPT voor jou of voor jouw organisatie kan opleveren. We hebben de eerste recruitment-softwaresystemen al gezien waar Open AI in is geïntegreerd. Wij verwachten dat het jaar 2024 gekenmerkt wordt door nieuwe ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie. Denk hierbij aan innovatieve platforms voor vacatures, tekstgenerators, businessmodellen voor foto- en videotoepassingen, assessments en diverse andere initiatieven.

Bij YOUSEEQ hebben we deze trend niet aan ons voorbij laten gaan en hebben we medewerkers getraind op het gebied van ChatGPT, hierdoor hebben we nu specialisten in huis op dit gebied waardoor we ChatGPT zelf intensief gebruiken voor onder andere het schrijven van strategische plannen en vacatureteksten. Zelfs deze blog? Yep, you guessed it, ChatGPT had er een vinger in (of beter gezegd, een algoritme).

Ook hebben we zelf evenementen georganiseerd voor onze klanten waarin we masterclasses hebben gegeven op het gebied van ChatGPT. We zijn zelfs on the road gegaan om bedrijven bij te scholen. We’re setting trends, baby!

‘Het zou een grote strategische fout zijn van recruitmentleiders om de golf aan nieuwe A.I.gedreven technologieën te negeren. En aan te nemen dat de trend kan worden tegengehouden. Je moet als organisatie nú op A.I. inspelen, anders loop je de kans dat je de boot mist.’

3. Werk-privébalans

Work hard play hard! Werk-privébalans is en blijft belangrijk voor werknemers. Het is de mate waarin iemands werkleven in evenwicht is met zijn of haar privéleven. Dit is belangrijk voor het welzijn van werknemers, zowel op fysiek als op mentaal vlak. Een recent onderzoek van het World Economic Forum toonde aan dat werk-privébalans de belangrijkste factor is voor werkgeluk. Het onderzoek toonde ook aan dat werknemers met een goede werk-privébalans minder stress hebben, productiever zijn en minder geneigd zijn om hun geluk ergens anders te beproeven.

Als werkgever wil je toch niets liever dan dat je team happy is? In 2024 is werk-privébalans een steeds belangrijker wordende trend. Dit komt door een aantal factoren, waaronder de toenemende globalisering en digitalisering. Anno 2024 (en daarvoor al) kunnen werknemers werken vanuit elke plek in de wereld! Of je nu werkt op kantoor of in een strandtent in Spanje, of gewoon een leuk koffiehuisje op de hoek, in veel beroepen kan het en wordt het steeds normaler. We zien nog wel eens organisaties waarbij de afspraak is dat elke werknemer volledig vanuit kantoor werkt, als je het ons vraagt is remote of hybride werken de trend! Hierdoor trek je een groot deel van je  doelgroep  aan en wordt het makkelijker om personeel te vinden voor jouw bedrijf.

4. Employer branding

Employer branding was natuurlijk al een hot topic. Maar dit wordt echt steeds belangrijker. Door middel van Employer branding creëer je een meerwaarde voor de doelgroep die je wilt aanspreken. Maar waarom wordt dit dan steeds belangrijker? Denk aan de krapte op de arbeidsmarkt en de steeds kritischer wordende werknemers. Werknemers zijn op zoek naar een bedrijf dat bij hun waarden en ambities past. Daarnaast hebben werknemers tegenwoordig veel keuze en wordt bijna iedere kandidaat wel vaker benaderd door een recruiter. Ook voor het behoud van je medewerkers is Employer branding dus belangrijk. Leuk weetje, een onderzoek van de Society for Human Resource Management (SHRM) in 2023, toonde aan dat 75% van de werknemers zegt dat een sterk employer brand hen zou aanmoedigen om te solliciteren naar een baan bij een bedrijf. Ook financieel is het aantrekkelijk om te investeren in je employer brand. Je trekt immers steeds makkelijker kandidaten aan zonder al te veel inspanningen.  Genoeg reden om hiermee aan de slag te gaan als je het ons vraagt! 

Dit is niet altijd even makkelijk en is zeker niet iets wat je in korte tijd opzet. En tegelijkertijd is niets doen geen optie. Verdiep je in wat Employer Branding is en wat je nodig hebt om dit goed uit te zetten of zorg dat een professional op dit gebied je hierbij helpt.

Bij YOUSEEQ duiken we elke dag vol enthousiasme in de wereld van Employer Branding. Maar dat is niet alles; we struinen ook regelmatig events af om helemaal up-to-date te blijven met de nieuwste trends en ontwikkelingen op dit gebied. Onlangs waren we te vinden bij het Employer Branding Summit van Recruiters United, het grootste onafhankelijke recruitment platform in Nederland en België. Tijdens deze happening stonden diverse sprekers met een indrukwekkend trackrecord op het gebied van Employer Branding op het podium om hun ervaringen en visie te delen. Van filosofie omtrent werk en de mens tot aan het maken van matches op basis van hoe iemand zijn brein werkt. Erg leuk en leerzaam!

 

Conclusie

In deze uitdagende tijden is het overduidelijk dat recruitment een ware rollercoaster is geworden, en je als recruiter van meerdere markten thuis moet zijn. We bewegen richting een toekomst waarin flexibiliteit, skills  en innovatie steeds belangrijker worden. Duik dieper in deze trends en zorg dat je hier van op de hoogte bent en blijft. Er zijn genoeg bedrijven die je daarbij een handje kunnen helpen, echte specialisten op hun eigen terrein. Er zijn natuurlijk nog meer onderwerpen die je kunt aansnijden en die belangrijk kunnen zijn in de wereld van recruitment. Maar wij hebben ervoor gekozen om juist de bovengenoemde trends in de spotlight te zetten.