scroll down
Youseeq





Referentiechecks. Tijdverspilling of toch dat belletje waard?

14 Jul 2022

Als recruiter herken je het misschien wel: je hebt de ideale kandidaat gevonden voor de openstaande functie en aan het einde van het proces slaat toch een kleine twijfel toe. Toch maar die referentie bellen dan? Je belt en de positieve gevoelens worden bevestigd, iedereen blij. Én toch worden dit soort referentiechecks steeds minder gedaan. Wordt het gezien als tijdverspilling? Dit is hoe wij erover denken. 

Referentiechecks zijn simpelweg een methode om te verifiëren dat de informatie die de kandidaat deelt tijdens het sollicitatieproces ook daadwerkelijk klopt. Referentiechecks kunnen verschillen per organisatie, functie en sector, en zijn niet hetzelfde als achtergrondchecks. De bedoeling van zo’n check is om 360 graden feedback te verzamelen. Daarbij kun je denken aan het contacteren van voormalig managers of andere collega’s om te leren over de sterke kanten, werkstijl en ontwikkelingspunten van de kandidaat. Op deze manier ontdek je ook meer over de persoonlijke eigenschappen van een kandidaat en kun je makkelijker beoordelen hoe iemand past binnen de bestaande bedrijfscultuur en het team.  

“Er wordt vaak gezegd dat zo’n ‘verplicht’ belletje tot veel ergernis leidt, bij zowel kandidaat als recruiter én degene die de referentie verstrekt’’ 

Een referentiecheck is eigenlijk een essentieel onderdeel van het recruitmentproces, en toch wordt deze stap tegenwoordig vaak overgeslagen. Maar, waarom eigenlijk? Er wordt gezegd dat zo’n ‘‘verplicht’’ belletje tot veel ergernis kan leiden, zowel bij de kandidaat, als de recruiter én degene die de referentie verstrekt. Zo blijkt uit onderzoek dat een groot deel van de recruiters wel eens kandidaten verliest als gevolg van vertraging in het proces doordat er nog referenties gecheckt moeten worden. En geeft 8 op de 10 recruiters aan geen optimaal gebruik te maken van de informatie die naar voren komt. Slechts iets meer dan de helft zegt in actie te komen naar aanleiding van negatieve feedback (Xref). Betekent dit dat we meer voor kwantiteit gaan in plaats van kwaliteit? Snel kandidaten kunnen plaatsen is niet altijd beter, er moet ook goed gekeken worden naar de bedrijfscultuur en of de kandidaat hiertussen past.   

“Je wil voorkomen dat je iemand aanneemt die niet de juiste match blijkt te zijn”

Het recruitmentproces kan een vrij lastig proces zijn. En, je wil natuurlijk voorkomen dat je iemand aanneemt die niet de juiste match blijkt te zijn, zowel voor jezelf als voor de kandidaat. Er zijn een aantal voordelen aan het uitvoeren van referentiechecks: 

Verminderen het risico op een mismatch
Kandidaten vinden is een lastig proces, maar weet je wat nog veel lastiger is? Een werknemer laten gaan omdat het toch niet blijkt te werken. Daarbij moet je dan het recruitmentproces opnieuw starten, dit kost niet alleen veel tijd maar ook geld. Wanneer een werknemer je organisatie verlaat kost het vaak 1.5 tot 2 keer zijn/haar salaris om een goede vervanger te vinden. Verloren tijd en hoge kosten zijn niet de enige valkuilen van een mismatch, het kan namelijk ook een negatief effect hebben op de motivatie van je huidige team. 

Helpen eerlijker te selecteren
Referentiechecks zorgen ook voor minder (gender) bias in het recruitmentproces. Er wordt vaak gedacht dat referenten een onbewuste voorkeur voor mannen doorgeven tijdens zo’n referentiecheck, maar uit onderzoek blijkt dat dat dus niet klopt. Het onderzoek toont ook aan dat gendervooroordelen in verschillende sectoren en functies juist worden verminderd door een grote bijdrage van gestructureerde referentiechecks (*Fisher, Robie, Hedricks, Rupayana, Puchalski, 2022). Als je als organisatie of recruiter dus DE&I (Diversity, Equity & Inclusion) doelen wil bereiken kunnen zulke checks als krachtig hulpmiddel dienen. 

Verbeter de onboarding van nieuwe werknemers
Het is belangrijk om vooraf te weten wat voor behoeftes of (werk)gewoontes een kandidaat heeft. Zeker als je wil dat een kandidaat voor de lange termijn bij je organisatie blijft. Er kan bijvoorbeeld uit een referentiecheck komen dat een kandidaat veel introverter is dan tijdens de sollicitatiegesprekken leek. Wanneer je dit weet, kun je het onboarding proces hierop aanpassen. 

Natuurlijk kost een referentiecheck extra tijd tijdens het recruitmentproces. Maar, om niet al te veel tijd kwijt te raken tijdens het proces aan zulke referentiechecks geven we je graag een aantal tips om toch dat telefoontje te doen: 

Bedenk wat je wil bereiken|
Dit klinkt misschien logisch, maar bedenk je voor je belt goed wat je met het gesprek wil bereiken. Wat voor vragen wil je stellen? En is de referent wel echt nodig om deze vragen te beantwoorden? Of kan je er misschien ook op een andere manier achter komen. Let daarbij ook goed op tijdens je sollicitatiegesprekken. Over welke dingen wil je bijvoorbeeld (extra) zekerheid hebben? 

Vraag alleen ex-leidinggevenden 
Eigenlijk zijn alleen voormalig leidinggevenden en managers in de positie om bepaalde vragen te beantwoorden. Met name als je feitelijke vragen hebt of vragen over de kwaliteit van het geleverde werk. Je kunt natuurlijk ook ex-collega’s vragen, maar beperk je dan wel tot collega’s waar een kandidaat ook écht (direct) mee heeft samengewerkt. Doe je dit niet, raak je waarschijnlijk veel tijd kwijt en heb je uiteindelijk nog niet de informatie die je zocht. Denk ook na over welke leidinggevende je belt, je wilt niet naar de huidige leidinggevende vragen (want, wat als je de kandidaat niet aanneemt), maar ook zeker niet naar een leidinggevende van 10 jaar geleden. 

Geef een referentiecheck vroegtijdig aan
Onze laatste tip is om in een vroeg stadium met de kandidaat te bespreken dat de opgegeven referentie wordt nagetrokken. Zo voorkom je dat het overkomt als wantrouwen wanneer je het aan het einde van de procedure zou aankondigen. 

Wil je bovenstaande tips altijd bij de hand hebben? Dat kan! Je download ze hier.

Ben je klaar om in die referentiechecks toe te passen en je organisatie naar een level te tillen met betere hires? Pak die telefoon op en bel!

 

*  Fisher, P. A., Robie, C., Hedricks, C. A., Rupayana, D. D., & Puchalski, L. (2022). Little cause for concern: Analysis of gender effects in structured employment references. International Journal of Selection and Assessment.




Youseeq nieuws

Feedback geven. Een verfrissende noodzaak.

28 Jul 2022

Iedereen verlangt ernaar om te horen of hij/zij...

Referentiechecks. Tijdverspilling of toch dat belletje waard?

14 Jul 2022

Als recruiter herken je het misschien wel: je hebt...

Het beste uit jezelf en jouw team halen door elkaars gedrags- en communicatiepatronen te leren (her-)kennen? Zo doe je dat!

7 Jun 2022

Je hebt ze gevonden: absolute toppers die een kick...

Doorbreek het salaristaboe in vacatureteksten

18 May 2022

‘Marktconform’', CAO conform’...

Je werk vergeten tijdens je vakantie is een must om tot rust te komen

12 May 2022

Zonder afschakelen kan je brein niet optimaal...

Het is eindelijk een serieus thema: Total talent management.

9 May 2022

Er wordt al jaren over gepraat, maar nu krijgt het...

Overweeg je een proactieve contractbenadering? Download gratis onze one-pager en ontdek de voordelen!

25 Apr 2022

Bevind jij je momenteel in de oriënterende...

Gun jezelf éérlijke employer branding; 5 praktische tips

13 Apr 2022

Gestreden voor budget op employer branding en arbeidsmarktcommunicatie,...

Niet lullen maar poetsen

4 Apr 2022

Dat kandidaten moeilijk te vinden zijn hoeven we...

De vraag naar IT-profielen: een verloren zaak of denken in mogelijkheden?

30 Mar 2022

De vraag naar IT’ers groeit met de dag. Maar,...

HR-tooling. Dit is waarom jij Olli in je organisatie wil!

17 Mar 2022

Experts zijn het er allemaal over eens: de schaarste...

Je hiring proces inclusiever maken? Hier lees je hoe!

14 Mar 2022

Als recruiter zijnde hebben we het vaak over diversiteit...

Volg gewoon je gevoel

10 Mar 2022

Je vader, broer, oom, ze werken allemaal in de...

Het leven van een ZZP’er: altijd vrijheid blijheid of romantiseren we het teveel?

23 Feb 2022

We vroegen het één van onze...

Soft skills, de sleutel tot succes in de werkomgeving?

9 Feb 2022

Tegenwoordig is er voor veel verschillende...

Ontbijtsessie: Breakfast at YOUSEEQ: omdenken op een te krappe arbeidsmarkt

2 Feb 2022

Aanwezig: Fontys, Medux en SD Worx Partners:...

Woorden zoals ‘geestelijke gezondheid’ en ‘veerkracht’ zijn niet langer alleen maar ‘’trendy’’ woorden in 2022, ze zijn noodzakelijk.

29 Nov 2021

Mentale gezondheid van werknemers heeft...

Hoe reëel is het om nog steeds te denken dat jongeren geen corona kunnen krijgen? Niet. Lees het interview met Irene: ‘’ik weet niet of ik ooit nog de oude word’’.

28 Sep 2021

Wie er nog steeds van overtuigd is dat je geen...

Waarom one-size-fits-all ongezond en niet vol te houden is

8 Sep 2021

Een steeds grotere meerderheid snakt naar een inclusieve,...

Kletsen over een burn-out. Waarom ook niet? ‘’Na 3 (!) maanden mocht ik weer een keer naar kantoor komen, maar alleen voor een kop koffie.’’

24 Aug 2021

Over een burn-out mag wel wat meer gepraat worden,...

Introvert, contactgestoord, loners : de eeuwige stigmatisering rondom computerfuncties. Wanneer houdt het op?

13 Aug 2021

Introvert, contactgestoord, ‘loners’...

Waarom het VMS van YOUSEEQ niet alleen maar automatisering is, maar vooral maatwerk.

27 Jul 2021

Waar we in de vorige blog de ervaringen deelden...

Mijn long COVID verhaal: ‘’Hoe mijn leven totaal is omgeslagen na mijn positieve coronatest’’.

20 Jul 2021

Leven als twintiger. Je wordt heen en weer geslingerd...

Aankondiging: We have a dream

16 Jul 2021

De wachtlijsten bij de GGZ voor mensen met burn-out/burn-outklachten...

Het YOUSEEQ VMS: ‘’Gewoon, inloggen in een wondere wereld waar alles in gebeurd!”

8 Jul 2021

In het eerste deel ‘’Vendor Management:...

Kletsen over software development

6 Jul 2021

Even aan de expert vragen… Mikan...

Vendor Management; dit is alles wat je wilde weten en meer

21 Jun 2021

Vaak worden Vendor Management en het minimaliseren...

Hire for attitude de uitkomst of onbegonnen werk?

10 Jun 2021

Zo schreven we de vorige keer over ‘de-perfecte-kandidaat-bestaat-niet’...

Wanneer worden we nou eens écht wakker? Stop nog toch eens met het zoeken naar de perfecte kandidaat.

4 May 2021

We weten allemaal dat de perfecte kandidaat bestaat...

Stel deze 10 vragen en je vindt wat je zoekt: het juiste profiel

7 Apr 2021

Ze komen en gaan: medewerkers. Of dit in een tijdsbestek...

Wat is dan toch de verschillen tussen contractmanagement en contractbeheer? Wij leggen je het eenvoudig uit!

24 Mar 2021

Bij YOUSEEQ hebben we opgemerkt dat er veel vragen...

Solliciteren met wc-rollen, valse paspoorten of een we-hebben-u-gemist-briefje van PostNL, creatief solliciteren doe je zo!

11 Mar 2021

Je ontvangt wellicht dagelijks cv’s van potentiële...

Doei stoffige kaartenbakken en Excel bestanden, welkom Recruitment software!

24 Feb 2021

Want geloof ons, deze is onmisbaar voor iedere...

Inclusieve vacatureteksten noodzakelijk of overbodig?

16 Feb 2021

Diversiteit is nog niet bij ieder bedrijf een prioriteit...

Zeg maar gedag tegen je saaie arbeidscontracten

9 Feb 2021

Het tekenen van een contract bij die ene werkgever...

Solliciteer je einde van de dag? Dan bestaat de kans dat je sneller gediscrimineerd wordt.

26 Jan 2021

Diversiteit, het staat op steeds meer agenda’s...

Download nu onze gloednieuwe hand-out!

21 Jan 2021

Eindelijk, weer een ‘’blog’’!...

Stop maar met zoeken: de perfecte kandidaat bestaat niet. focus je in 2021 op ‘hidden talent’.

30 Dec 2020

Het lijkt in ons systeem te zitten, onze zoektocht...

Levenslessen in coronatijd

24 Dec 2020

Sinds half maart gaat er geen uur voorbij of je...

Bindingsangst of wedding material?

15 Dec 2020

Heb je als werkgever last van zakelijke bindingsangst...

Thuiswerken heeft invloed op ons werkgeluk

9 Dec 2020

Rollend vanuit je bed achter de computer kruipen,...

Een sterke motivatiebrief, zo schrijf je die!

4 Dec 2020

Het schrijven van een goede motivatiebrief. Het...

Werkloos in 2020/2021, een taboe of wordt het steeds meer ‘’geaccepteerd’’?

1 Dec 2020

Vorig jaar januari schreef Werf-en een artikel...

Sollicitatietips to-go!

26 Nov 2020

Sollicitatietips, je wordt ermee overspoeld door...

Het geheim van de gunfactor: iets van deze tijd of achterhaald?

17 Nov 2020

Je bent op zoek naar een nieuwe baan. En in deze...

Even voorstellen: Aniek Smeets

24 Sep 2020

Aniek is nu twee jaar aan de slag als Interim Corporate...

Even voorstellen: Kelly Roskam

4 Sep 2020

Kelly is vorige maand (zomer 2020) van start gegaan...

Even voorstellen: Joey de Bruijn

28 Jul 2020

Joey is als Corporate Recruiter werkzaam voor...

Even voorstellen: Edwin Welner

10 Jul 2020

Edwin is één van de oprichters van Youseeq,...

Even voorstellen: Imke Vis

4 Jun 2020

Imke is sinds augustus 2019 bij Youseeq gestart. In...

Even voorstellen: Rachel Korthals

2 Jun 2020

Blog Sinds november 2019 is Rachel...

Even voorstellen: Helga van der Steen

13 May 2020

Helga is één van de oprichters van Youseeq....

Persbericht YOUSEEQ

24 Jan 2020

We Find Talent en YouzQ gaan samen verder en...

YouzQ en We Find Talent: samen verder

1 Jan 2020

YOUSEEQ is een nieuwe krachtenbundeling van YouzQ en...

 

Nieuws over ons én ons vakgebied

Een nieuw cao voor het onderwijs? Grote reorganisaties bij de Nederlandse banken? Of misschien wel een nieuwe collega bij YOUSEEQ? Wij werken innovatief en willen altijd op de hoogte zijn van de laatste trends en gebeurtenissen. Zo blijven we relevant voor onze klanten.

En omdat YOUSEEQ een transparante organisatie is, delen we zelf ook regelmatig nieuws. Zo krijgen klanten een nóg beter beeld van wie we zijn en wat we doen.

Nieuws Feed

top

Wij gebruiken cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren, het webverkeer anoniem te analyseren en gerichte advertenties te kunnen tonen via derde partijen. Lees meer over hoe wij cookies gebruiken en hoe u ze kunt beheren door op "Instellingen" te klikken. Als u akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klikt u op "Alle cookies toestaan".