scroll down
Youseeq





Gun jezelf éérlijke employer branding; 5 praktische tips

13 Apr 2022

Gestreden voor budget op employer branding en arbeidsmarktcommunicatie, maar wat nu?

Employer branding, iets waarover iedereen het inmiddels wel eens is. Dit hebben we nodig, dit moeten we doen. Omarmd als de oplossing voor alle problematieken die terug te herleiden waren naar het aantrekken en behouden van talent. De bereidheid om het positioneren van je werkgeversmerk een kans te geven is er inmiddels wel. Steeds meer zien we dat er tijd en capaciteit wordt vrijgemaakt voor de ontwikkeling van het werkgeversmerk. En gelukkig maar, want in deze krappe arbeidsmarkt is het niet meer weg te denken om het juiste talent aan je te binden. Zo, eindelijk budget, nu alleen nog ‘even’ de uitvoering. De volgende stap is dat we employer branding juist een éérlijke kans moeten geven. Om je alvast op weg te helpen delen we graag alvast 5 praktische tips (je vindt ze ook in deze download)!

“Neem afscheid van ‘hybride functies’ met arbeidsmarktcommunicatie en employer branding.”

1.Erken employer branding als specialisme
Je herkent het vast wel. De talloze vacatureomschrijvingen waarin het specialisme van een Corporate Recruiter/Talent Acquisition Advisor gecombineerd wordt met employer branding-activiteiten. Misschien heb je ze zelf al wel geschreven voor je organisatie. Zeker interessant voor een nieuwe medewerker, maar bedenk je goed wat je eigenlijk vraagt. Als je er even over nadenkt is het natuurlijk een onmogelijke opgave. Je gaat namelijk korte en lange termijn denken en handelen door elkaar gooien. Het is vaak ook niet haalbaar omdat de korte termijn vraag van een hiring manager ook altijd voorrang krijgt. Voor degene die in een dergelijke rol zit zal dit vooral ook frustratie op leveren omdat je vaak overruled wordt door de korte termijn vraag. Die hiring manager wilde tenslotte gisteren al iemand erbij hebben en de telefoon staat alweer roodgloeiend van andere hiring managers die na twee dagen al willen weten waarom er nog geen kandidaten zijn ingepland. Ondertussen is alles wat voor arbeidsmarktcommunicatie en employer branding op de agenda stond al tussen wal en schip gevallen. De hybride medewerker, zoals deze misschien bedacht was, blijkt in de praktijk, helemaal niet hybride te zijn. De medewerker in kwestie zal de prioriteitsverschuiving vast voor een bepaalde periode accepteren, maar zal uiteindelijk ook zien dat dit niet is waar hij/zijn voor heeft gekozen. Het uiteindelijke resultaat? Nauwelijks of geen voortgang in de profilering van je werkgeversmerk en een ontevreden medewerker!

En toch blijkt het in de praktijk niet zo gemakkelijk om die status van erkenning voor employer branding te realiseren. Niet door onwil of onwetendheid, maar door andere factoren. De verleiding om terug te vallen in een hybride-rol voor arbeidsmarktcommunicatie en employer branding-activiteiten hebben te maken met diverse redenen. Misschien zijn de onderstaande al een feest van herkenning;

- Ik heb/krijg geen hier geen formatieplaats voor;
- Ik heb/krijg geen hier geen uren voor;
- Ik wil de rol van onze huidige en toekomstige recruiters aantrekkelijker maken.  

Bedenk je voordat je weer van plan bent om een dergelijke vacatureomschrijving op je werkenbij-site te plaatsen het volgende; hoe wil ik dit jaar in de budget meeting zitten in november? 

Het zou zo mooi zijn als niet alleen jij maar ook de business employer branding zou omarmen. De discussie eruit over ROI, gewoon alleen al omdat de business dit juist wil. Maar dan slaat de realiteit toe, want via Outlook krijg je net een uitnodiging voor de budget meeting van november al toegestuurd. Terwijl je op ‘accept’ klikt zegt je gevoel ‘tentive’. Je weet namelijk hoe die jaarlijkse budget meeting zal gaan. Je hebt net de presentatie gehoord met dezelfde doelstelling van vorig jaar om de “beste werkgever” te worden. Vervolgens mag jij dan gaan vertellen hoe we dit gaan doen en wat je daarvoor nodig hebt. Tenminste, dat was vooraf de agenda. Uiteindelijk mag jij je gaan verdedigen voor het uitgegeven budget van dit jaar. Zo ga je als verantwoordelijke (en als enige) opnieuw uitleggen waarom investeren in employer branding echt een goed idee was en is. Weer dezelfde discussie over de effectiviteit en terugverdientijd. Wil ik opnieuw die strijd aangaan om geld te vragen voor iets wat (indirect) ‘ZIJ’ eigenlijk graag willen? Het staat notabene in de strategische doelstellingen die ‘ZIJ’ 10 minuten eerder hebben gepresenteerd!  Is employer branding met bijbehorende activiteiten dan niet effectief genoeg gebleken of hebben we het onvoldoende doordacht? Of, zou het kunnen dat we door gebrek aan erkenning van het specialisme, de aandacht voor interne inrichting ervan en het ontbreken van concrete doelstellingen met een onderbouwd plan, employer branding nooit een eerlijke kans heeft gekregen?! 

 

2.Zorg voor een plan
Vaak weet ieder, op zijn eigen niveau, wel wat er moet veranderen en wat er moet gebeuren. De vraag is vaak, wie is er nu verantwoordelijk voor die verandering? En als dit eenmaal duidelijk is, hoe gaan we dit dan doen en wie gaat dit dan allemaal doen. Kortom, wat is het plan? Het budget, tijd en capaciteit gaat toch vaak op aan recruitmentmarketing, in de vorm van onlinecampagnes en marketingtools. Zeer effectief om die vacature te vervullen, maar niet om structurele employer branding in je organisatie te krijgen. Tijd om de strijd aan te gaan voor een onuitwisbare regel in het budget waarbij je vraagt om een structurele geldstroom naar strategische implementatie van employer branding binnen de organisatie. Voor dat je dit kunt doen moet je je stakeholders wel meenemen in wat het betekent om employer branding voor je organisatie te adopteren. 

 

3.Zorg voor een interne opdrachtgever
Samenwerking hierin is essentieel om succesvol te zijn. Natuurlijk geldt dit voor alle bedrijfsactiviteiten maar toch, als het om arbeidsmarktcommunicatie en employer branding gaat, is het toch vooral een feestje van de HR-afdeling, waar het specialisme vaak onder valt. Maar een recruiter heeft een hiring manager toch ook nodig om de best mogelijke kandidaat te vinden? Dit is voor arbeidsmarktcommunicatie en employer branding zeker niet anders. Sterker nog, het speelveld met daarin je interne stakeholders is hiervoor nog vele malen groter! Dus de bereidheid vanuit de business om hiervoor agenda te maken zou dan ook vele malen groter moeten zijn.

 

4.Zoek het gesprek op met de Hiring Managers
Ik hoor het mezelf nog zeggen tegen een 10-tal hiring managers; “Ik ben hier niet voor mezelf, ik ben er voor jullie!” De eerste reactie van 1 van de hiring managers was; “Oh…, dat wist ik helemaal niet!” Hier werd door de anderen hartelijk om gelachen omdat in de opmerking duidelijk een cynische ondertoon zat. Toch schuilde in deze opmerking meer waarheid dan hij zich in eerste instantie kon indenken. Want, blijkbaar is het feit dat je er bent om de business en recruitment te ondersteunen niet altijd voor iedereen even duidelijk. Het helpt enorm om te concretiseren wat je bijdrage is en/of zou kunnen zijn om de doelen die er zijn te helpen realiseren. De bereidheid om elkaars wereld te begrijpen is hierin de basis. Dus vraag eens door als je weer eens met een hiring manager of iemand anders uit de business praat. Zet je faciliterende pet op, en handel in het belang van je collega’s. Waar liggen zijn/haar uitdagingen en hoe zou arbeidsmarktcommunicatie en employer branding waarde toe kunnen voegen om het succes te faciliteren? Je zult merken dat de vraag wat de hiring manager zelf zou kunnen doen in het aantrekken van en behouden van talent op zijn afdeling eigenlijk heel logisch is. Maak hem of haar maar bewust dat een verbetering van het werkgeversmerk ook in zijn of haar belang is.

“Als je de benodigde competenties eenmaal in huis hebt is het van groot belang die kennis terug in de organisatie te brengen.”

4.Kennisborging met een hoge prioriteit
Je ontkomt er niet aan, iedere organisatie heeft te maken met kennisdragers die je organisatie een keer gaan verlaten. Misschien door een pensioengerechtigde leeftijd of de keuze van de medewerker voor een andere werkgever. Dat laatste bleek ook één van de grootste hoofdpijn dossiers van mijn eerdere opdrachtgever. Op de vraag waar zij wakker van lag, volgde het antwoord; “Ik slaap uitstekend zo lang als we onze techneut Piet maar binnen onze muren kunnen houden.” 

Dit geldt zeker ook als het om employer branding gaat. Als je de benodigde competenties eenmaal in huis hebt is het van groot belang die kennis terug in de organisatie te brengen. Kennis hebben is simpelweg niet genoeg voor de continuïteit van een organisatie. Je hebt een combinatie nodig van het hebben van kennis en het overbrengen van kennis voor de borging. De eerste stap, het identificeren van je kennisdragers, lukt vaak nog wel. De tweede stap, hoe ga ik die kennis behouden voor mijn organisatie, vormt de grootste uitdaging. Medewerkers in staat stellen en gelegenheid geven om kennis over te dragen is een belangrijke voorwaarde. Vergeet hierbij vooral niet om leidinggevende en hiring managers te voorzien van handvatten om überhaupt kennis over dragen. Hulp bij hóe je kennis overdraagt is een vaak vergeten kunstvorm. De persoonlijke ontwikkeling van medewerkers hierin heeft een bewezen positieve stimulans in werkbeleving en mag dan ook niet ontbreken in ieder learning & development programma binnen een organisatie. Het is dan ook niet voor niets dat we binnen YOUSEEQ zoveel aandacht besteden aan het verzorgen van trainingen binnen onze specialismen. Dat we er zelf ook veel lol aan beleven om het te doen, helpt natuurlijk wel!

Heb jij ook een uitdaging op employer branding en arbeidsmarktcommunicatie? Laat het ons weten en ga vrijblijvend een gesprek met ons aan. Benieuwd naar een overzicht van Erik’s tips en tricks, je vindt ze overzichtelijk terug in deze download




Youseeq nieuws

Het beste uit jezelf en jouw team halen door elkaars gedrags- en communicatiepatronen te leren (her-)kennen? Zo doe je dat!

7 Jun 2022

Je hebt ze gevonden: absolute toppers die een kick...

Doorbreek het salaristaboe in vacatureteksten

18 May 2022

‘Marktconform’', CAO conform’...

Je werk vergeten tijdens je vakantie is een must om tot rust te komen

12 May 2022

Zonder afschakelen kan je brein niet optimaal...

Het is eindelijk een serieus thema: Total talent management.

9 May 2022

Er wordt al jaren over gepraat, maar nu krijgt het...

Overweeg je een proactieve contractbenadering? Download gratis onze one-pager en ontdek de voordelen!

25 Apr 2022

Bevind jij je momenteel in de oriënterende...

Gun jezelf éérlijke employer branding; 5 praktische tips

13 Apr 2022

Gestreden voor budget op employer branding en arbeidsmarktcommunicatie,...

Niet lullen maar poetsen

4 Apr 2022

Dat kandidaten moeilijk te vinden zijn hoeven we...

De vraag naar IT-profielen: een verloren zaak of denken in mogelijkheden?

30 Mar 2022

De vraag naar IT’ers groeit met de dag. Maar,...

HR-tooling. Dit is waarom jij Olli in je organisatie wil!

17 Mar 2022

Experts zijn het er allemaal over eens: de schaarste...

Je hiring proces inclusiever maken? Hier lees je hoe!

14 Mar 2022

Als recruiter zijnde hebben we het vaak over diversiteit...

Volg gewoon je gevoel

10 Mar 2022

Je vader, broer, oom, ze werken allemaal in de...

Het leven van een ZZP’er: altijd vrijheid blijheid of romantiseren we het teveel?

23 Feb 2022

We vroegen het één van onze...

Soft skills, de sleutel tot succes in de werkomgeving?

9 Feb 2022

Tegenwoordig is er voor veel verschillende...

Ontbijtsessie: Breakfast at YOUSEEQ: omdenken op een te krappe arbeidsmarkt

2 Feb 2022

Aanwezig: Fontys, Medux en SD Worx Partners:...

Woorden zoals ‘geestelijke gezondheid’ en ‘veerkracht’ zijn niet langer alleen maar ‘’trendy’’ woorden in 2022, ze zijn noodzakelijk.

29 Nov 2021

Mentale gezondheid van werknemers heeft...

Hoe reëel is het om nog steeds te denken dat jongeren geen corona kunnen krijgen? Niet. Lees het interview met Irene: ‘’ik weet niet of ik ooit nog de oude word’’.

28 Sep 2021

Wie er nog steeds van overtuigd is dat je geen...

Waarom one-size-fits-all ongezond en niet vol te houden is

8 Sep 2021

Een steeds grotere meerderheid snakt naar een inclusieve,...

Kletsen over een burn-out. Waarom ook niet? ‘’Na 3 (!) maanden mocht ik weer een keer naar kantoor komen, maar alleen voor een kop koffie.’’

24 Aug 2021

Over een burn-out mag wel wat meer gepraat worden,...

Introvert, contactgestoord, loners : de eeuwige stigmatisering rondom computerfuncties. Wanneer houdt het op?

13 Aug 2021

Introvert, contactgestoord, ‘loners’...

Waarom het VMS van YOUSEEQ niet alleen maar automatisering is, maar vooral maatwerk.

27 Jul 2021

Waar we in de vorige blog de ervaringen deelden...

Mijn long COVID verhaal: ‘’Hoe mijn leven totaal is omgeslagen na mijn positieve coronatest’’.

20 Jul 2021

Leven als twintiger. Je wordt heen en weer geslingerd...

Aankondiging: We have a dream

16 Jul 2021

De wachtlijsten bij de GGZ voor mensen met burn-out/burn-outklachten...

Het YOUSEEQ VMS: ‘’Gewoon, inloggen in een wondere wereld waar alles in gebeurd!”

8 Jul 2021

In het eerste deel ‘’Vendor Management:...

Kletsen over software development

6 Jul 2021

Even aan de expert vragen… Mikan...

Vendor Management; dit is alles wat je wilde weten en meer

21 Jun 2021

Vaak worden Vendor Management en het minimaliseren...

Hire for attitude de uitkomst of onbegonnen werk?

10 Jun 2021

Zo schreven we de vorige keer over ‘de-perfecte-kandidaat-bestaat-niet’...

Wanneer worden we nou eens écht wakker? Stop nog toch eens met het zoeken naar de perfecte kandidaat.

4 May 2021

We weten allemaal dat de perfecte kandidaat bestaat...

Stel deze 10 vragen en je vindt wat je zoekt: het juiste profiel

7 Apr 2021

Ze komen en gaan: medewerkers. Of dit in een tijdsbestek...

Wat is dan toch de verschillen tussen contractmanagement en contractbeheer? Wij leggen je het eenvoudig uit!

24 Mar 2021

Bij YOUSEEQ hebben we opgemerkt dat er veel vragen...

Solliciteren met wc-rollen, valse paspoorten of een we-hebben-u-gemist-briefje van PostNL, creatief solliciteren doe je zo!

11 Mar 2021

Je ontvangt wellicht dagelijks cv’s van potentiële...

Doei stoffige kaartenbakken en Excel bestanden, welkom Recruitment software!

24 Feb 2021

Want geloof ons, deze is onmisbaar voor iedere...

Inclusieve vacatureteksten noodzakelijk of overbodig?

16 Feb 2021

Diversiteit is nog niet bij ieder bedrijf een prioriteit...

Zeg maar gedag tegen je saaie arbeidscontracten

9 Feb 2021

Het tekenen van een contract bij die ene werkgever...

Solliciteer je einde van de dag? Dan bestaat de kans dat je sneller gediscrimineerd wordt.

26 Jan 2021

Diversiteit, het staat op steeds meer agenda’s...

Download nu onze gloednieuwe hand-out!

21 Jan 2021

Eindelijk, weer een ‘’blog’’!...

Stop maar met zoeken: de perfecte kandidaat bestaat niet. focus je in 2021 op ‘hidden talent’.

30 Dec 2020

Het lijkt in ons systeem te zitten, onze zoektocht...

Levenslessen in coronatijd

24 Dec 2020

Sinds half maart gaat er geen uur voorbij of je...

Bindingsangst of wedding material?

15 Dec 2020

Heb je als werkgever last van zakelijke bindingsangst...

Thuiswerken heeft invloed op ons werkgeluk

9 Dec 2020

Rollend vanuit je bed achter de computer kruipen,...

Een sterke motivatiebrief, zo schrijf je die!

4 Dec 2020

Het schrijven van een goede motivatiebrief. Het...

Werkloos in 2020/2021, een taboe of wordt het steeds meer ‘’geaccepteerd’’?

1 Dec 2020

Vorig jaar januari schreef Werf-en een artikel...

Sollicitatietips to-go!

26 Nov 2020

Sollicitatietips, je wordt ermee overspoeld door...

Het geheim van de gunfactor: iets van deze tijd of achterhaald?

17 Nov 2020

Je bent op zoek naar een nieuwe baan. En in deze...

Even voorstellen: Aniek Smeets

24 Sep 2020

Aniek is nu twee jaar aan de slag als Interim Corporate...

Even voorstellen: Kelly Roskam

4 Sep 2020

Kelly is vorige maand (zomer 2020) van start gegaan...

Even voorstellen: Joey de Bruijn

28 Jul 2020

Joey is als Corporate Recruiter werkzaam voor...

Even voorstellen: Edwin Welner

10 Jul 2020

Edwin is één van de oprichters van Youseeq,...

Even voorstellen: Imke Vis

4 Jun 2020

Imke is sinds augustus 2019 bij Youseeq gestart. In...

Even voorstellen: Rachel Korthals

2 Jun 2020

Blog Sinds november 2019 is Rachel...

Even voorstellen: Helga van der Steen

13 May 2020

Helga is één van de oprichters van Youseeq....

Persbericht YOUSEEQ

24 Jan 2020

We Find Talent en YouzQ gaan samen verder en...

YouzQ en We Find Talent: samen verder

1 Jan 2020

YOUSEEQ is een nieuwe krachtenbundeling van YouzQ en...

 

Nieuws over ons én ons vakgebied

Een nieuw cao voor het onderwijs? Grote reorganisaties bij de Nederlandse banken? Of misschien wel een nieuwe collega bij YOUSEEQ? Wij werken innovatief en willen altijd op de hoogte zijn van de laatste trends en gebeurtenissen. Zo blijven we relevant voor onze klanten.

En omdat YOUSEEQ een transparante organisatie is, delen we zelf ook regelmatig nieuws. Zo krijgen klanten een nóg beter beeld van wie we zijn en wat we doen.

Nieuws Feed

top

Wij gebruiken cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren, het webverkeer anoniem te analyseren en gerichte advertenties te kunnen tonen via derde partijen. Lees meer over hoe wij cookies gebruiken en hoe u ze kunt beheren door op "Instellingen" te klikken. Als u akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klikt u op "Alle cookies toestaan".