scroll down
Youseeq





Feedback geven. Een verfrissende noodzaak.

28 Jul 2022

Iedereen verlangt ernaar om te horen of hij/zij het goed doet. Zo wil een bakker graag weten of zijn brood in de smaak valt, een student hoort graag of zijn verslag goed is, en je raadt het al, ook medewerkers hebben feedback nodig. Het geven en ontvangen van feedback is namelijk een essentieel onderdeel voor het succes van iedere organisatie (of welke relatie dan ook). Zo ook bij YOUSEEQ. Feedback is een belangrijk onderdeel binnen onze organisatie. Ondanks dat er een informele sfeer heerst vinden we het belangrijk om altijd kritisch naar elkaar te blijven. Feedback geven klinkt makkelijker dan het in werkelijkheid is. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat 77% van de werknemers moeite heeft met het geven van (negatieve) feedback (Tijdwinst.com). Je wil natuurlijk voorkomen dat er vervelende situaties ontstaan die invloed hebben op de werksfeer. Ook is het belangrijk dat je boodschap duidelijk overkomt. We geven je daarom graag in deze blog een aantal tips hoe je dit volgens ons het beste kunt aanpakken. 

Wat je functie ook is binnen een bedrijf, er komt een moment dat je feedback moet geven. Feedback geven is niet (altijd) zo officieel als het klinkt en zien we terug in allerlei vormen. Zo geef je dagelijks (en misschien zelfs onbewust) feedback op allerlei momenten. Wanneer je partner (weer) eens is vergeten de schone was op te hangen en je hem/haar hierop aanspreekt. Of als je een heerlijk gebakje hebt gehaald bij de patisserie op de hoek en besluit om de eigenaar je complimenten te geven. Natuurlijk bestaat er ook een vorm van feedback die wel officieel en doelbewust is, wanneer je bijvoorbeeld met een leidinggevende gaat samenzitten om je ontwikkelingspunten te bespreken.

" 85% van de werkenden kan zich (persoonlijk) beter ontwikkelen dankzij feedback van collega's."

Je geeft dus eigenlijk de hele dag door feedback. Positieve feedback uitdelen is simpel, want wie houdt er nu niet van een compliment? Opbouwende kritiek aan de andere kant, is voor sommigen lastig om te geven en soms nóg lastiger om te ontvangen. Uit onderzoek (HapinessBureau, 2020) is gebleken dat 85% van de werkenden zich (persoonlijk) beter kan ontwikkelen dankzij feedback van collega’s. Wij weten als geen ander dat opbouwende kritiek niet altijd even leuk is. We hebben daarom een aantal tips voor je op een rijtje gezet, die het geven van feedback (ge)makkelijker maken. Doe er je voordeel mee!

 

1.         Geef op tijd en face-to-face je feedback
Heb je ooit meegemaakt dat je weken of zelfs maanden je gedachtes voor je hield voordat je uitsprak wat je aan je hoofd had? Geen zorgen, je bent echt niet de enige (wij maken ons er ook nog wel eens schuldig aan, no worries). Toch is dit niet de juiste manier. Wanneer je deze kleine gedachtes voor je houdt, kunnen ze uiteindelijk uitgroeien tot grotere irritaties. En, hoe eerder je feedback geeft, des te eerder een ander eraan kan werken. Het beste is om zo’n situatie dus snel op te lossen. Over het algemeen gaat de voorkeur daarbij wel uit naar verbale communicatie. Je herkent het vast wel: die berichtjes via Whatsapp komen niet altijd even genuanceerd over en worden nog wel eens verkeerd opgevat. Ondanks de informele sfeer, zijn we groot voorstander van kritisch zijn en blijven op elkaar. We staan allemaal open voor feedback die ons vooruit helpt en doordat we zo’n hechte club zijn lopen we makkelijk bij elkaar binnen op kantoor. We geven onze feedback dus bij voorkeur face-to-face en niet via een appje. 

 

2.         Blijf tactvol, maar draai er niet omheen
Een veelvoorkomende manier om opbouwende feedback te geven, die we zelf graag gebruiken is de “sandwich methode”. En nee, dit heeft (helaas) niets te maken met eten. Het is simpelweg een assertieve manier van feedback geven. Het is eigenlijk een manier om je negatieve feedback op een nette manier te uiten. Die zogenaamde sandwich bestaat namelijk uit een ‘sneetje’ positieve feedback, gevolgd door een laagje negatieve feedback, om het vervolgens af te maken met nog een ‘sneetje’ positieve feedback. Simpel. Jij voelt je niet schuldig over de negatieve feedback en zij voelen zich niet slecht over het ontvangen ervan. Let wel, deze methode is bedoeld om een vervelende boodschap te verzachten. Het gaat er dus om dat de positieve punten kloppen én samenhangen met de negatieve feedback waardoor de ‘sandwich’ een geheel vormt. Het is een methode die het (zelfs voor introverte en passieve collega’s) makkelijker maakt om collega’s aan te spreken.
 

"Daden zeggen immers meer dan 1000 woorden"

3.         Maak duidelijk dat jullie een team zijn
We zijn een hecht team dus we lossen problemen graag op als een team. Het is fijn om dus direct duidelijk te maken dat de ontvanger er niet alleen voor staat. Laat blijken dat je als een team tegenover het probleem staat. We werken met ontwikkelingsplannen, zodat er gelijk actie ondernomen wordt. Daden zeggen immers meer dan 1000 woorden. Door middel van deze “psychologische veiligheid” is er ook de meeste kans voor groei. We kunnen uit ervaring spreken dat als team werken aan problemen positieve impact heeft. Iedere werknemer heeft bij ons een persoonlijk ontwikkelingsbudget, waar we samen kijken hoe we kunnen werken aan mogelijke ontwikkelingspunten. Dit hoeft trouwens niet gebaseerd te zijn op feedback van anderen. Loop je zelf ergens tegen aan of zie je kansen om jezelf te ontwikkelen (op persoonlijk of professioneel gebied) dan kijken we graag samen naar de mogelijkheden. 
 

4.         Ben duidelijk en zorg voor context (indien mogelijk)
Wanneer je iemand voorziet van feedback is het belangrijk dat je specifieke voorbeelden geeft van wanneer een bepaald gedrag of probleem zich voor heeft gedaan. Ben zo precies mogelijk over waar en wanneer het gebeurde en vooral ook waarom het een probleem is (voor anderen). 

De vage kritiek komt je wellicht bekend voor vanuit eerdere situaties. We redeneren vaak op deze manier in persoonlijke situaties. Toch, bereikt deze manier van specifieke feedback vaak veel meer. Zo wordt het probleem direct duidelijk voor de ontvanger en is het ook makkelijker om aan te pakken. Hoe we dit zelf graag aanpakken? Door een moment van reflectie te organiseren wat na evenementen, meetings of andere manieren van samenwerken plaatsvindt. Zo kun je direct feedback geven over eventuele ontwikkelingspunten, maar natuurlijk ook bespreken wat er goed ging. Doordat dit moment puur draait om feedback geven, wordt het een stuk laagdrempeliger en makkelijker. 

5.         Plan regelmatig momenten in
Een andere manier hoe we zelf graag het geven van feedback makkelijker en toegankelijker maken is door middel van onze bila’s (bilateraal gesprek). Je bepaalt zelf hoe vaak je er behoefte aan hebt. Tijdens dit gesprek is er volop aandacht voor wat je zelf wil ontwikkelen en waaraan gewerkt kan worden, maar houden we ook zeker genoeg ruimte voor het bespreken van behaalde prestaties én persoonlijke zaken (door onze hechte band bespreken we die maar al te graag met elkaar). We zien het als een soort mini functioneringsgesprek, maar dan net even anders.

 

Feedback geven wordt een stuk makkelijker als je elkaar beter begrijpt. Een disc-training leert je om met de verschillende karakters (denk aan introverte en extraverte types) in je team om te gaan. Daarnaast krijg je ook nog eens handvatten om direct mee aan de slag te gaan. Loop je hier tegenaan in je eigen team? Of heb je behoefte aan deze inzichten? Lucky for you hebben wij twee DISC-specialisten in huis die maar al te graag een kijkje komen nemen in jouw team/organisatie om tot deze inzichten te komen! 

Meer weten over DISC? Lees dan deze blog waarin we je hier meer over vertellen!

 

 




Youseeq nieuws

Feedback geven. Een verfrissende noodzaak.

28 Jul 2022

Iedereen verlangt ernaar om te horen of hij/zij...

Referentiechecks. Tijdverspilling of toch dat belletje waard?

14 Jul 2022

Als recruiter herken je het misschien wel: je hebt...

Het beste uit jezelf en jouw team halen door elkaars gedrags- en communicatiepatronen te leren (her-)kennen? Zo doe je dat!

7 Jun 2022

Je hebt ze gevonden: absolute toppers die een kick...

Doorbreek het salaristaboe in vacatureteksten

18 May 2022

‘Marktconform’', CAO conform’...

Je werk vergeten tijdens je vakantie is een must om tot rust te komen

12 May 2022

Zonder afschakelen kan je brein niet optimaal...

Het is eindelijk een serieus thema: Total talent management.

9 May 2022

Er wordt al jaren over gepraat, maar nu krijgt het...

Overweeg je een proactieve contractbenadering? Download gratis onze one-pager en ontdek de voordelen!

25 Apr 2022

Bevind jij je momenteel in de oriënterende...

Gun jezelf éérlijke employer branding; 5 praktische tips

13 Apr 2022

Gestreden voor budget op employer branding en arbeidsmarktcommunicatie,...

Niet lullen maar poetsen

4 Apr 2022

Dat kandidaten moeilijk te vinden zijn hoeven we...

De vraag naar IT-profielen: een verloren zaak of denken in mogelijkheden?

30 Mar 2022

De vraag naar IT’ers groeit met de dag. Maar,...

HR-tooling. Dit is waarom jij Olli in je organisatie wil!

17 Mar 2022

Experts zijn het er allemaal over eens: de schaarste...

Je hiring proces inclusiever maken? Hier lees je hoe!

14 Mar 2022

Als recruiter zijnde hebben we het vaak over diversiteit...

Volg gewoon je gevoel

10 Mar 2022

Je vader, broer, oom, ze werken allemaal in de...

Het leven van een ZZP’er: altijd vrijheid blijheid of romantiseren we het teveel?

23 Feb 2022

We vroegen het één van onze...

Soft skills, de sleutel tot succes in de werkomgeving?

9 Feb 2022

Tegenwoordig is er voor veel verschillende...

Ontbijtsessie: Breakfast at YOUSEEQ: omdenken op een te krappe arbeidsmarkt

2 Feb 2022

Aanwezig: Fontys, Medux en SD Worx Partners:...

Woorden zoals ‘geestelijke gezondheid’ en ‘veerkracht’ zijn niet langer alleen maar ‘’trendy’’ woorden in 2022, ze zijn noodzakelijk.

29 Nov 2021

Mentale gezondheid van werknemers heeft...

Hoe reëel is het om nog steeds te denken dat jongeren geen corona kunnen krijgen? Niet. Lees het interview met Irene: ‘’ik weet niet of ik ooit nog de oude word’’.

28 Sep 2021

Wie er nog steeds van overtuigd is dat je geen...

Waarom one-size-fits-all ongezond en niet vol te houden is

8 Sep 2021

Een steeds grotere meerderheid snakt naar een inclusieve,...

Kletsen over een burn-out. Waarom ook niet? ‘’Na 3 (!) maanden mocht ik weer een keer naar kantoor komen, maar alleen voor een kop koffie.’’

24 Aug 2021

Over een burn-out mag wel wat meer gepraat worden,...

Introvert, contactgestoord, loners : de eeuwige stigmatisering rondom computerfuncties. Wanneer houdt het op?

13 Aug 2021

Introvert, contactgestoord, ‘loners’...

Waarom het VMS van YOUSEEQ niet alleen maar automatisering is, maar vooral maatwerk.

27 Jul 2021

Waar we in de vorige blog de ervaringen deelden...

Mijn long COVID verhaal: ‘’Hoe mijn leven totaal is omgeslagen na mijn positieve coronatest’’.

20 Jul 2021

Leven als twintiger. Je wordt heen en weer geslingerd...

Aankondiging: We have a dream

16 Jul 2021

De wachtlijsten bij de GGZ voor mensen met burn-out/burn-outklachten...

Het YOUSEEQ VMS: ‘’Gewoon, inloggen in een wondere wereld waar alles in gebeurd!”

8 Jul 2021

In het eerste deel ‘’Vendor Management:...

Kletsen over software development

6 Jul 2021

Even aan de expert vragen… Mikan...

Vendor Management; dit is alles wat je wilde weten en meer

21 Jun 2021

Vaak worden Vendor Management en het minimaliseren...

Hire for attitude de uitkomst of onbegonnen werk?

10 Jun 2021

Zo schreven we de vorige keer over ‘de-perfecte-kandidaat-bestaat-niet’...

Wanneer worden we nou eens écht wakker? Stop nog toch eens met het zoeken naar de perfecte kandidaat.

4 May 2021

We weten allemaal dat de perfecte kandidaat bestaat...

Stel deze 10 vragen en je vindt wat je zoekt: het juiste profiel

7 Apr 2021

Ze komen en gaan: medewerkers. Of dit in een tijdsbestek...

Wat is dan toch de verschillen tussen contractmanagement en contractbeheer? Wij leggen je het eenvoudig uit!

24 Mar 2021

Bij YOUSEEQ hebben we opgemerkt dat er veel vragen...

Solliciteren met wc-rollen, valse paspoorten of een we-hebben-u-gemist-briefje van PostNL, creatief solliciteren doe je zo!

11 Mar 2021

Je ontvangt wellicht dagelijks cv’s van potentiële...

Doei stoffige kaartenbakken en Excel bestanden, welkom Recruitment software!

24 Feb 2021

Want geloof ons, deze is onmisbaar voor iedere...

Inclusieve vacatureteksten noodzakelijk of overbodig?

16 Feb 2021

Diversiteit is nog niet bij ieder bedrijf een prioriteit...

Zeg maar gedag tegen je saaie arbeidscontracten

9 Feb 2021

Het tekenen van een contract bij die ene werkgever...

Solliciteer je einde van de dag? Dan bestaat de kans dat je sneller gediscrimineerd wordt.

26 Jan 2021

Diversiteit, het staat op steeds meer agenda’s...

Download nu onze gloednieuwe hand-out!

21 Jan 2021

Eindelijk, weer een ‘’blog’’!...

Stop maar met zoeken: de perfecte kandidaat bestaat niet. focus je in 2021 op ‘hidden talent’.

30 Dec 2020

Het lijkt in ons systeem te zitten, onze zoektocht...

Levenslessen in coronatijd

24 Dec 2020

Sinds half maart gaat er geen uur voorbij of je...

Bindingsangst of wedding material?

15 Dec 2020

Heb je als werkgever last van zakelijke bindingsangst...

Thuiswerken heeft invloed op ons werkgeluk

9 Dec 2020

Rollend vanuit je bed achter de computer kruipen,...

Een sterke motivatiebrief, zo schrijf je die!

4 Dec 2020

Het schrijven van een goede motivatiebrief. Het...

Werkloos in 2020/2021, een taboe of wordt het steeds meer ‘’geaccepteerd’’?

1 Dec 2020

Vorig jaar januari schreef Werf-en een artikel...

Sollicitatietips to-go!

26 Nov 2020

Sollicitatietips, je wordt ermee overspoeld door...

Het geheim van de gunfactor: iets van deze tijd of achterhaald?

17 Nov 2020

Je bent op zoek naar een nieuwe baan. En in deze...

Even voorstellen: Aniek Smeets

24 Sep 2020

Aniek is nu twee jaar aan de slag als Interim Corporate...

Even voorstellen: Kelly Roskam

4 Sep 2020

Kelly is vorige maand (zomer 2020) van start gegaan...

Even voorstellen: Joey de Bruijn

28 Jul 2020

Joey is als Corporate Recruiter werkzaam voor...

Even voorstellen: Edwin Welner

10 Jul 2020

Edwin is één van de oprichters van Youseeq,...

Even voorstellen: Imke Vis

4 Jun 2020

Imke is sinds augustus 2019 bij Youseeq gestart. In...

Even voorstellen: Rachel Korthals

2 Jun 2020

Blog Sinds november 2019 is Rachel...

Even voorstellen: Helga van der Steen

13 May 2020

Helga is één van de oprichters van Youseeq....

Persbericht YOUSEEQ

24 Jan 2020

We Find Talent en YouzQ gaan samen verder en...

YouzQ en We Find Talent: samen verder

1 Jan 2020

YOUSEEQ is een nieuwe krachtenbundeling van YouzQ en...

 

Nieuws over ons én ons vakgebied

Een nieuw cao voor het onderwijs? Grote reorganisaties bij de Nederlandse banken? Of misschien wel een nieuwe collega bij YOUSEEQ? Wij werken innovatief en willen altijd op de hoogte zijn van de laatste trends en gebeurtenissen. Zo blijven we relevant voor onze klanten.

En omdat YOUSEEQ een transparante organisatie is, delen we zelf ook regelmatig nieuws. Zo krijgen klanten een nóg beter beeld van wie we zijn en wat we doen.

Nieuws Feed

top

Wij gebruiken cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren, het webverkeer anoniem te analyseren en gerichte advertenties te kunnen tonen via derde partijen. Lees meer over hoe wij cookies gebruiken en hoe u ze kunt beheren door op "Instellingen" te klikken. Als u akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klikt u op "Alle cookies toestaan".